Napisze na wstępie że jestem młodym elektrykiem i nie znam starych przepisów - stąd moje pytanie.
Robiłem ostatnio przegląd w budynku gminy z lat 70tych. I napisałem że wszędzie gdzie są gniazda bez styku ochronnego należy wymienić na gniazda z takim stykiem i wykonać powtórnie pomiar. Instalacja w systemie TN-C. A urzędniczka powiedziała że tego nie zrobi póki nie pokaże jej przepisu który jej to nakazuje. Niestety nie mam dostępu do starych przepisów ale w PBUE na pewno był taki zapis.
Gdyby ktoś mógł mi podać jakaś solidna podstawę prawna był bym wdzięczny.
No i dobrze ,że nie chce tego robić, Tobie też nie radzę nic zmieniać. Nie ma nic gorszego od zerowanych gniazdek w starych aluminiowych instalacjach. Wraxie jakiegoś nieszczęścia ty będziesz odpowiadał. Przy takich przeglądach masz stwierdzić zgodność z projektem i nie wolno ci na własną rękę wprowadzać zmian w stosunku do projektu.
Jak nie ma projektu to wiedz ,że kiedyś nie wszystkie gniazda były zerowane lecz tylko niektóre w przestrzeniach stwarzających większe zagrożenie. Wszystkov znajdziesz w PBUE.
Co innego jak widzisz gniazdo z wyrwanym bolcem. Takie należy wymienić.
Witam
Modernizacja starej instalcji TN-C nie polega jedynie na wymianie gniazdek ale również na wymianie przewodów do tych gniazdek na 3 żyłowe L, N i PE.
Kolega marcin714 dobrze radzi, jeśli nie jest planowana modernizacja i zmiana projektu w/g przepisów normy wieloarkuszowej PN-IEC 60364 to utrzymuj konserwację istniejącej instalcji w takim stanie jaki jest. Instalacja wykonana przed wprowadzeniem nowych zasad podlega zasadom starym, czyli przepisom aktualnie obowiązującym w czasie wykonywania tej instalcji.
Witam
całkowicie zgadzam się z Kolegami przedmówcami.
Ma Kolega Ppajak trudny orzech do zgryzienia jak wyjść z twarzą z tej sytuacji. Moim zdaniem urzędniczka ma rację i styki ochronne w instalacji nie były w chwili oddawania obiektu do użytku wymagane
Witam