Może jest to błachy problem, jednak chyba bardzo istotny, bo kiedy rozmawiam z elektrykami to zazwyczaj robią oczy. Chodzi o to w jaki sposób podłączyć silnik 3-fazowy do sieci pięciożyłowej. L1; L2; L3. ok. ale co z PE do obudowy zazwyczaj zacisk oznaczony ok. Gdzie N w nowych silnikach brak jest takiego zacisku. Jeżeli zaś ma on być zabezpieczony RCD to co wtedy. Powiecie wszyscy że to wszyscy elektrycy wiedzą. Czy aby napewno.
Pomóżmy sobie nawzajem.
pozdrawiam
Witam Kolegę „karol-kr” i wszystkich Kolegów na FORUM.
Przewód “PE” do obudowy, przewód “N” dobrze zaizolować i nigdzie nie podłączać.
A RCD i tak swoją rolę będzie spełniać prawidłowo.
Witam!
W temacie http://ise.pl/forum/viewtopic.php?t=7664&start=0 podałem kilka ciekawych namiarów w internecie.
Przewód N w sieci TN-s, czyli pięcioprzewodowej jest przewodem rpboczym, natoniast PE to przewód ochronny. Wynika z tego prosty wniosek że przewód PE należy połączyć z masą. Co do przewodu N to w przypadku silnika nie jest on do niczego potrzebny- o ile silnik jest zasilany bezpośrednio z sieci bez udziału urządzeń przetwornikowych.
Można więc wykonać zasilenie silnika trójfazowego przewodem czterożyłowym z zastosowaniem RDC trójbiegunowego co zmniejszy koszt instalacji.
Tu mam tylko radę warto zastosować przewymiarowany RDC pinieważ niekture z nich potrafią wyłączać podczas rozruchu silników. Wynika to z niedokładności wykonania przekażnika ferentiego - chodzi np o produkty firmy Chaupa- warto więc zastosować RDC o stopień większe niż wynika to z prądu roboczego silnika
Witam!
Posiadam inną wiedzę, więc polecam lekturę z zał. nr.1:
http://www.besel.pl/_doc/Dok_10.pdf
Witam Kolegę Edwarda (EDI) i wszystkich Kolegów na FORUM.
Kolego EDI, Ty masz zawsze inną wiedzę niż wszyscy.
Zamiast napisać konkretnie o co Ci chodzi, to znowu powołujesz się na coś tam bez podania o co CI chodzi.
Odpowiedz na proste 3 pytania, chyba dla Ciebie nie jest to skomplikowane:
- Czy „PE” należy podłączyć do obudowy?
- Czy „N” jest zbyteczny i można zastosować kabel 4-żyłowy?
- Czy PCD będzie spełniał swoje zadanie?
Dla ułatwienia odpowiem najpierw ja, bo Kolega może mieć problemy z tak trudnym tematem:
Ad.:
**1. TAK - TAK
- TAK**
Może masz inne zdanie (jak zwykle)?
Witam!
Prościej napisać się nie dało, jak wskazanie lektury, gdzie wszystko jest opisane i pokazane na schematach.
P.S.
-Odnośnie posiadanej wiedzy znacznie się od siebie różnimy.
Witam Kolegę Edwarda (EDI) i wszystkich Kolegów na FORUM.
Mnie nie interesuje jakaś tam literatura i nie mam czasu jej czytać gdyż dla mnie te pytania są takie jak 2+2+5.
I tu mnie Kolego interesuje Twoja wiedza, gdyż kwestionujesz moją.
Czy tak trudno napisać jedno zdanie:
„3 x TAK”.
Widzę jednak że to trochę za trudne dla Kolegi.
Witam!
-Trudno, bo to inna Filozofia Wiedzy, (z okresu “Partyjnej Propagandy Sukcesu”). ![]()
P.S.
Podałem lekturę i jeśli Autorowi tematu to nie wystarczy, to Kolega ( karol-kr) z pewnością jeszcze o coś zapyta.
Witam Kolegę „karol-kr” i wszystkich Kolegów na FORUM.
Ja się nie będę bawił w filozofa i przestawię argumenty aby Kolega miał jasność.
Kolejne rysunki pochodzą kolejno 1-4 publikacje: Markiewicz, Laskowski, ABB i Simens.
Jak widzimy nigdzie nie ma przewodu „N”.
Witam wszystkich
Koledze Edi chodzi zapewne o podłączenie N do pkt-u wspólnego, w układzie gwiazdy
Pozdrawiam Bartek
Witam i dziękuję za zainteresowanie tematem. Tak prosty temat? skąd tyle zacietrzewienia między kolegami, których porad czytam i w sumie bardzo cenię. Przecież chodziło mi przedewszystkim o przedstawienie tematu nie do końca znanego wszystkim. Przez czytanie głosów w “dyskusji” na forum można przecież się wiele nauczyć. I chyba podłączenie silnika niewiele ma wspólnego z polityką (kolego EDI).
z pozdrowieniem.
Witam!
-Jaki wpływ na naszą wiedzę, możliwości i tryb postępowani ma polityka czy politycy, postaram się Koledze wyjaśnić w temacie “Filozofia Wiedzy Technicznej”.
P.S.
[-Odnoszę wrażenie, że Autor tematu także nie dotarł do załącznika Nr 1 wskazanej lektury. ]
W instalacjach odbiorczych należy stosować układ TN-S, a niektórzy nadal twierdzą, że wystarczą dwa druty dla oświetlenia.
-Jak to się ma do jakości energii w przypadku asymetrii uzwojeń silników trójfazowych połączonych
w gwiazdę, skoro nadal niektórzy twierdzą, że przewód “N” nie jest potrzebny?
Witam Kolegów.
Mam ptyanie do Kolegi Ediego, przy wystąpieniu asymetrii i podłączonym przewodzie"N" czy silnik będzie pracował normalnie i co z termikiem.
Pozdrawiam.
Witam kolegów.
Faktycznie (kol. EDI) wpływy mogą być bardzo rozległe wystarczy tylko czytać wypowiedzi na FORUM. (Obliczanie przekroju przewodów i zabezpieczeń) polecam nawet wiara nie tylko polityka. Co zaś do tematu zasadniczego to nieszczęsny przewód N przy silniku łączyłem do punktu gwiazdy od zawsze jak tylko wszedł TN-S. Natomiast ostatnio spotkałem się z urządzeniami szweckimi, które do silnika łączonego przez wtyczkę i gniazdko mają przewód czterożyłowy już w gniazdku, zresztą pięciobolcowym. Ciekawe prawda? Jako użytkownik jestem teraz zobowiązany wymienić przewód na zgodny z normami, bo jestem w unii i obowiązuje mnie prawo unijne. A producentów z starej unii nie?. Urządzenie posiada CE a jakże. Więc jak to jest z tym N.
pozdrawiam (tak nawiasem szczególnie wszystkich którzy twierdzą, że “tam” jest wyższa wiedza techniczna, chociaż nie twierdzę że wszystko wiem a PRL to było coś).
Teraz już wszystkich pozdrawiam!
Witam ![]()
Jeżeli nie jest wykorzystywany przewód neutralny to jest normalne.
A w/g jakiej to normy kolega chce ten przewód wymienić?
Po takiej wymianie urządzenie automatycznie traci znak CE, gdyż będzie to nie zgodne z dokumentacją dostarczoną przez producenta.
Witam Kolegę „karol-kr” i wszystkich Kolegów na FORUM.
I to jest całkowita prawda i przewód 4-żyłowy może być.
Ktoś pisze nie prawdę a inni go słuchają.
Kolega Teodor kiedyś napisał, że nie zna żadnej normy omawiającej różnice rezystancji uzwojeń silnika 3-fazowego. Teoretycznie rezystancja każdego uzwojenia powinna być taka sama. Ale praktycznie może być jakaś różnica rzędu mikroomów. Przy takiej różnicy rezystancji chyba ktoś kto nie umie myśleć będzie dołączał przewód „N” w którym to popłynie prąd rzędu kilku miliamper.
Kolega EDI pisze nam o jakiejś tam „asymetrii rezystancji uzwojeń silnika”. Jest to totalna bzdura. Asymetria występuje w przypadku różnicy napięć na poszczególnych fazach i do tego są stosowane różne elektroniczne urządzenia kontrolujące to zjawisko.
Jeżeli wystąpi asymetrii rezystancji uzwojeń silnika, to może się zdarzyć w przypadku zwarcia między zwojowego i silnik zaraz się spali jeżeli termik nie zadziała lub w przypadku przerwy jednego uzwojenia.
Dla mnie „asymetrii rezystancji uzwojeń silnika” jest jak „niezidentyfikowany obiekt latający” i myślałem że o UFO na tym forum pisać nie będziemy.
WITAJCIE!!
Panowi,o co wy sie sprzeczacie czy wy nie wiecie, ze nowe silnki maja
wyprowadzony przewod zerowy z uzwojenia Y i
Witam - a szczególnie witam kolegę EDI i zdanie jego popieram.
Ja też mam inny pogląd co do “nieważności” przewodu N w symetrycznym zasilaniu silnika. Było kiedyś takie zabezpieczenie co chroniło przed asymetrią prądów. Zabezpieczenia od asymetrii wyłącza przy pojawieniu się asymetrii. Boję się temat rozwijać bo i tak dowiem się, że łamię prawa Rzeczpospolitej, etc.
Wesołych Swiąt życzę Kolegom a wrogom nie bo nie jestem miłosierny.
Krzysztof
Witam Kolegę Krzysztofa i wszystkich Kolegów na FORUM.
Było kiedyś takie zabezpieczenie co chroniło przed asymetrią prądów. Zabezpieczenia od asymetrii wyłącza przy pojawieniu się asymetrii.
Zabezpieczenia takie nadal są produkowane co można zobaczyć m.in. w linkach podanych przez Kolegę EDI. Jednak zawsze rozchodzi się o asymetrię napięciową co jest związane z asymetrią prądową i nie ma to nic wspólnego z asymetrią rezystancji uzwojeń silnika. Gdy wystąpi asymetria rezystancji uzwojeń silnika, to silnik szlak trafi.
Jak już chyba wspominałem asymetria rezystancji uzwojeń silnika może wystąpić tylko w przypadku zwarcia między zwojowego lub przerwy w obwodzie co uniemożliwi dalszą prace silnika.
