Witam. Mam pytanie jakie uprawnienia są wymagane by wykonać projekt instalacji elektrycznej w domu mieszkalnym jednorodzinnym o powierzchni 120m2? Ja posiadam uprawnienia:
E,
pomiarowe,
D.
Projekt zrobiony i podpisany przeze mnie został zakwestionowany przez Starostwo Powiatowe!
W przeszłości zrobiłem wiele projektów, które ktoś mi podpisywał i było OK! Oczywiście za podpis płaciłem. Zastanawiam się czy zrobić uprawnienia projektowe (jeżeli to możliwe?) czy raczej zmienić zawód - bo w zawodzie elektryka wiedza nie jest wystarczająca by w nim funkcjonować z powodzeniem…
no i musisz zrobić tak jak w przeszłości, musi podpisać ktoś z uprawnieniami, ty możesz zrobić uprawnienia projektowe jeżeli jesteś inżynierem elektrotechnikiem
A jeśli nie jestem! Tak się złożyło, że jestem tylko technikiem elektrykiem. Przez 20 lat pracowałem w firmie, gdzie byłem konstruktorem w dziale automatyki. Całe zawodowe życie dokształcałem się. Mój zakład sprzedano “obcemu kapitałowi”, który zostawił tylko produkcję - reszta na bruk! Musiałem wrócić do swojego wyuczonego zawodu. Ale w tym zawodzie nie jest ważne co ktoś potrafi lecz jakimi papierkami może się okazać. Tolerowana jest fikcja! Nikt nie przyjdzie na budowę czy to z ZE, czy ze starostwa zobaczyć jak instalacja wygląda w rzeczywistości! Ale jak zaniesiesz stertę papierków do jednej czy drugiej instytucji to jest OK!.
tak to niestety wygląda u nas, ważne żeby był papier który określi kogo pociągnąć do odpowiedzialności w razie wypadku, a nie samo wykonanie instalacji,
z tego co się orientuję to na dzień dzisiejszy do uzyskania uprawnień do projektowania niezbędny jest przynajmniej stopień inżyniera (uprawnienia w ograniczonym zakresie), dokładnie musisz sprawdzić w prawie budowlanym , rozdział chyba drugi - samodzielne funkcje w budownictwie
był chyba wyjątek że technik może się ubiegać o uprawnienia ale jeżeli pobrał książkę praktyk przed jakąś datą (chyba rokiem 2006), może ktoś lepiej się orientuje