Witam. Jestem uczniem na drugim roku zawodu elektryk budowlany.
Chciał bym się was spytać czy dobrze coś rozumiem. Jeśli nie do końca proszę poprawcie mnie.
Chodzi mi o zabezpieczenia obwodów.
Na obwód oświetlenia ( tak robimy w naszej firmie. osobny na oświetlenie osobny na gniazda ) powinienem wstawić bezpiecznik B10
A na obwód gniazd jednofazowych B20 czy B25? Od czego to zależy?
I na obwód gniazd trójfazowych jeśli są 16 amperowe to C16 a jeśli 32 amperowe to C32 tak?
Czy wielkość zabezpieczenia zależy od urządzeń które są przyłączone do tego obwodu? Np na oświetlenie mam dwie oprawy z czego oby dwie razem pobierają prąd o mocy np 80 W ponieważ są dwie żarówki po 40 W i wtedy wystarczy zabezpieczenie B10 ( czyli 10 amper tak? )
Jaki maksymalny pobór prądu ( w jednostce wat ) może być na zabezpieczenie B10/B20/B25 itd
Jeszcze jedno. Istnieje też takie coś jak zabezpieczenie różnicowe. Służy ono przed porażeniem prądem. Wiem na czym to polega lecz zastanawiam się czy jest kilka rodzai tych zabezpieczeń różnicowych czy jest tylko jeden typ.
Jeśli chodzi o podłączenie obwodów pod te wszystkie zabezpieczenia to zajmę się tym później. Na razie chciałem się nauczyć bardziej teorii.
Chciał bym się tego wszystkiego dowiedzieć.
Z góry wielkie dzięki !
Witam
Szanowny młody adepcie zawodu. Wiele nauki przed Tobą. Dobrze, że chcesz pogłębiać wiedzę, ale podstaw należy się uczyć w szkole. Tu raczej wymiana doświadczeń i rozwiązywanie problemów.
Zabezpieczenia służą do ograniczania prądu, który w nadmiarze może uszkodzić przewody, czy np gniazda o prądzie maksymalnym 16A lub odbiorniki. Tak więc nie można gniazd 16 A zabezpieczać bezpiecznikiem 20 czy 25 A.