Po pierwsze witam wszystkich, jestem tu nowy. I mam pytanie odnośnie uziemienia w układzie sieciowym TN-C. Od razu napiszę, że nie jestem z wykształcenia elektrykiem, ale od jakiegoś czasu się tym zająłem, trochę lektur przerobiłem, rok popracowałem przy instalacjach elektrycznych, zdobyłem również uprawnienia SEP. Ale przejdę do konkretów. Mam wykonać koleżce instalację elektryczną w takim małym mieszkanku, ok 46m2. Zasilanie odpinam od zabezpieczenia nad licznikiem kablem YDY 4x4mm2, rozdziału przewodu PEN dokonam w tablicy rozdzielczej, w mieszkaniu (i proszę mnie nie zjeżdżać, że punkt rozdziału PEN musi być koniecznie uziemiony, bo nie istnieje oficjalny zapis w normach). I proszę o poradę jakiegoś doświadczonego elektryka jakim przewodem wykonać samo uziemienie? Bo niestety to czego dowiedziałem się w pracy, na wszelakich szkoleniach itd. doprowadza mnie do ogłupienia, każdy mówi co innego, gdzieś wyczytałem zapis, że uziemienie w układzie TN-C-S powinno być wykonywane przewodem minimum 10mm2 Cu lub 16mm2 Al, zaś stary inżynier na wykładach powiedział, że przekrój musi zostać dobrany taki sam jak kable robocze, zaś znowu doświadczony elektryk, czyli szef, z którym pracowałem powiedział, że to nie ma aż takiego wielkiego znaczenia, co uważam osobiście za absurd. Dlatego chciałbym otrzymać jakąś konkretną odpowiedź, z góry dziękuję i proszę o wyrozumiałość.
Nic z tego co chcesz wykonać nie rozumiesz.
O jakim uziemieniu piszesz?
Ciebie obowiązuje tylko wymóg minimalnego przekroju PEN.
Więc albo PEN podzielisz przed licznikiem, albo ułożysz taki by nie urągał wymogom normy 5-54.
Czyli 10mm2 dla miedzi lub 16mm2 dla aluminium.
A jeśli oczekujesz rady to podawaj wszystkie informacje a nie tylko te, które wydają się tobie istotne.
Jedną z pominiętych informacji to rodzaj budynku i może kondygnacja w w którym chcesz działać.
Słowotwórstwo tu się rzuca w oczy, od elektryka który sam chce wykonać instalację wymaga się wiedzy i fachowych określeń.