Ograniczanie dostępu
http://www.uokik.gov.pl/pl/120/art523.html
2008-11-13
Właściciel osiedla nie może ograniczać dostępu do nieruchomości niezależnym operatorom telekomunikacyjnym. Praktyki te są niezgodne z prawem antymonopolowym – uznała Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i nakazała ich zmianę
wyszukał
STANCA
Jak Enea walczy z wiatrakami
Ponad 11,6 mln zł grzywny ma zapłacić Enea Operator za utrudnianie budowy farm wiatrowych w Wielkopolsce i województwie zachodniopomorskim - zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Więcej:
http://www.przewody.pl/news/news.asp?ID=2307
STANCA
Powiadomienia przedsiębiorców o produktach niebezpiecznych
Telefony Samsung SGH-C450
więcej
http://www.uokik.gov.pl/pl/182/art262.html
od zawsze mam Nokię
STANCA
Konsument na rynku energii elektrycznej - Komentarz Prezes UOKiK
2009-02-19
Kwestia cen energii elektrycznej to temat budzący duże zainteresowanie opinii publicznej. Analiza rynku pokazuje, że wysokie rachunki za prąd są efektem braku konkurencji oraz uprzywilejowanej pozycji dostawców w stosunku do konsumentów…
więcej
http://www.uokik.gov.pl/pl/120/art555.html
STANCA
UWAGA!!!
Powiadomienia przedsiębiorców o produktach niebezpiecznych
Wykrywacz STANLEY, model Stud Sensor 200 i Fatma Stud Sensor 400
2009-03-11
Przedsiębiorca Stanley Sales and Marketing Poland sp. z o.o. poinformował Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że wykrywacze profili STANLEY, modele Stud Sensor 200 oraz Fatma Stud Sensor 400 (zdjęcia 1 i 2), wyprodukowane w Chinach, mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia i życia użytkowników.
więcej na stronie:
http://www.uokik.gov.pl/pl/182/art273.html
STANCA
Przypomnę:
Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw można uzyskać od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Znajdziemy ich w całej Polsce w urzędach miasta lub starostwach powiatowych. Pełna lista rzeczników wraz z ich danymi adresowymi jest dostępna na stronie http://www.uokik.gov.pl lub pod bezpłatnym numerem telefonu 0800 800 008 (od 9.00 do 17.00).
STANCA
Dodatkowe opłaty niezgodne z prawem
2009-04-10
Spółka energetyczna narzucała konsumentom dodatkowe, nieprzewidziane przepisami opłaty za przyłączenie do sieci. Prezes UOKiK uznała, że nadużywała pozycji dominującej i nakazała zmianę praktyki oraz nałożyła na nią karę w wysokości ponad 200 tys. zł
Postępowanie antymonopolowe przeciwko spółce PGE Zakłady Energetyczne Okręgu Radomsko-Kieleckiego Dystrybucja
więcej:
http://www.uokik.gov.pl/pl/120/art571.html
STANCA
Monopoliści dyktują.
Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte z urzędu na początku kwietnia br. Z zebranych informacji wynika, że spółka RWE Polska (dawniej RWE STOEN) nie umożliwiała zapoznania się z warunkami umowy przed jej zawarciem. Konsument nie wiedział m.in. jak będzie rozliczane zużycie energii oraz do jakiej grupy taryfowej zostanie przydzielony.
więcej:
http://www.uokik.gov.pl/pl/120/art576.html
STANCA
Witam i zwracam uwagę na:
Niebezpieczny produkt? – Zgłoś on-line
2009-07-23
Już nie tylko za pomocą faksu, wiadomości e-mail czy listu w kopercie, ale również na formularzu on-line przedsiębiorcy mogą zgłaszać powiadomienia o produktach, które mogą być niebezpieczne
Każdy przedsiębiorca, którego produkt stwarza zagrożenia dla konsumentów musi o tym fakcie poinformować UOKiK.
więcej:
http://www.uokik.gov.pl/pl/120/art612.html
STANCA
Witam
Każdemu przyda się poczytać ten tekst. Często bywamy z każdej strony.
Zadatek to nie zaliczka i tu mozna stracić!
Potyczki z fachowcami
2009-09-25
Nieinformowanie o prawie do reklamacji albo o całkowitej cenie usługi – to praktyki, które mogą drogo kosztować. Przekonały się o tym dwie spółki ukarane przez Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
(…)
uważaj czy wpłacasz zadatek czy zaliczkę. W przypadku niewykonania umowy z winy przedsiębiorcy wpłacona zaliczka zostanie nam zwrócona. Jeśli natomiast wpłaciliśmy zadatek to wykonawca zwraca go w podwójnej wysokości.
Więcej:
http://www.uokik.gov.pl/pl/120/art638.html
podał
STANCA
Witam
Znowu będziemy mieli coś do zapłacenia:
Bezprawne praktyki - energetyka
2009-10-16
Spółka Enion ograniczała konsumentom możliwość reklamowania wadliwie działających urządzeń wskazujących zużycie energii elektrycznej – uznała Prezes UOKiK i nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości ponad 8 mln zł
czytaj więcej:
http://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?tag=enion
STANCA
Witam
UWAGA!
Znowu produkt niebezpieczny!
http://www.uokik.gov.pl/pl/182/art325.html
Powiadomienia przedsiębiorców o produktach niebezpiecznych
Pompy Kärcher
2009-10-19
Przedsiębiorca Kärcher Sp. z o. o. powiadomił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że niektóre modele pomp Kärcher, mogą stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników.
Przedsiębiorca poinformował, że w następujących pompach:
SCP 9000 numer katalogowy 1.645-167
SCP 12000 numer katalogowy 1.645-168
SCP 16000 numer katalogowy 1.645-169
SDP 9500 numer katalogowy 1.645-116
SDP 14000 numer katalogowy 1.645-117
SDP 18000 numer katalogowy 1.645-118
SPP 33 Inox numer katalogowy 1.645-409
z powodu zastosowania wadliwych przewodów zasilających, istnieje ryzyko porażenia prądem.
STANCA
Kolejny raz ENION
Kara za energię
2010-02-18
Spółka Enion nadużyła swojej pozycji na rynku dystrybucji energii elektrycznej – uznała Prezes UOKiK. Za ograniczanie konkurencji musi zapłacić karę w wysokości ponad siedmiu milionów złotych
więcej;
http://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=1905
STANCA
Witam
Często w naszej działalności czy też prywatnie poszukujemy odpowiedzi na tematy prawne, które są w gestii UOKiK.
Na tej stronie, która od tego miesiąca zmieniła szatę graficzną możemy się wiele dowiedzieć;
Witamy na nowej stronie internetowej Urzędu
http://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=1910
Nowa szata graficzna, przejrzysty układ treści oraz łatwy dostęp do informacji – to tylko niektóre udogodnienia nowej odsłony portalu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów …>
STANCA
Witam
Energia elektryczna - Raport UOKiK
CYTATY;
Prezes UOKiK ustaliła, że EnergiaPro obciążała swoich klientów, zarówno gospodarstwa domowe, jak i przedsiębiorców, dodatkowymi kosztami – średnio ponad 520 zł, związanymi z podpisaniem aktu notarialnego. Dzięki temu spółka mogła bezproblemowo korzystać z terenów, na których przebiegała sieć elektroenergetyczna, m.in. w celu jej konserwacji i naprawy. Zgodnie z prawem sama powinna ponieść przerzucane na innych opłaty. Jeszcze w trakcie postępowania spółka zmieniła swoją praktykę. Dodatkowo zobowiązała się do zwrotu kosztów poniesionych przez swoich klientów, po złożeniu przez nich pisemnego wniosku.
(…)
UOKiK monitoruje rynek energii elektrycznej od kilku lat, czego efektem są prowadzone postępowania, dotyczące zarówno naruszenia konkurencji – przede wszystkim pozycji dominującej, jak i zbiorowych interesów konsumentów. Od 2003 roku Urząd wydał 27 decyzji stwierdzających złamanie prawa antymonopolowego oraz 13 dotyczących praktyk godzących w interesy słabszych uczestników rynku, 11 postępowań jest w toku. Jak pokazują sprawy prowadzone przez Prezes UOKiK, spółki energetyczne wcale nie ułatwiają życia konsumentom. Nieprawidłowości badane obecnie przez Urząd dotyczą m.in. nieudzielania istotnych informacji na temat warunków świadczenia usługi odbiorcom energii na etapie przedumownym – postępowanie przeciwko spółce RWE Polska. Ponadto UOKiK przygląda się działaniom m.in. spółek Enion Operator i Energia Operator sprawdzając czy nie nadużywają swojej pozycji rynkowej narzucając kontrahentom uciążliwe warunki umów.
(…)
Warto pamiętać, że w Polsce pomoc konsumentom w sporze z przedsiębiorcami oferują rzecznicy konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są również przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 0 800 800 008.
http://www.uokik.gov.pl/rzecznicy_konsumentow.php
Poradnictwo konsumenckie w Polsce jest finansowane między innymi z budżetu UOKiK. Ponadto przy Urzędzie Regulacji Energetyki działa Rzecznik Odbiorców Paliw i Energii, który udziela pomocy konsumentom w sporach z przedsiębiorstwami energetycznymi w zakresie niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.
więcej;
http://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=1940
STANCA
Dobrze, że ktoś patrzy na działanie monopolistów.
Kara dla Enei za wiatrowe szykany podtrzymana
akr
2010-03-24, ostatnia aktualizacja 2010-03-24 21:11
11 mln złotych kary za utrudnianie budowy farm wiatrowych musi zapłacić spółka Enea Operator. Skarga trzech szczecińskich firm okazała się skuteczna.
Karę nałożył na energetyków Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Tę decyzję podtrzymał wczoraj Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Postępowanie przeciwko Enei zaczęło się na wniosek szczecińskich przedsiębiorstw EPA, Notos i Nauto. “Skarżący zarzucili spółce Enea Operator ograniczanie konkurencji poprzez utrudnianie budowy farm wiatrowych. Przedsiębiorcy skarżyli się głównie na przekraczanie terminów wydania i zakresu ekspertyz niezbędnych do rozpoczęcia działalności w tej branży” - podał w komunikacie UOKiK.
Od wyroku SOKiK Enei przysługuje możliwość złożenia apelacji w sądzie apelacyjnym.
STANCA
Witam
Tu warto popatrzeć na stosowne rozporządzenia, mogą się nam kiedyś przydać nie tylko w działalności zawodowej do stosowania lub obrony.
Ochrona konsumentów
Pliki do pobrania
http://www.uokik.gov.pl/ochrona_konsumentow_.php
Zwracam uwagę na;
Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz U 2007, nr 171, poz. 1206)
STANCA
Nie przeceniajmy roli rzecznika, która w gruncie rzeczy sprowadza się jedynie do pośrednictwa. Przysłowiowy Kowalski może co najwyżej złożyć na jego ręce WNIOSEK O WSZCZĘCIE POSTĘPOWANIA MEDIACYJNEGO wobec np. nieuczciwego dostawcy usług,czy towarów. I nic więcej. Z kolei ten dostawca może, ale nie musi przystąpić do mediacji. Wtedy pozostaje tylko sąd. Tylko ilu spośród szarych obywateli decyduje się na procesowanie ?. Szczególnie z gigantami.
Może się komuś przyda.
Ustawy i rozporządzenia związane z bezpieczeństwem produktów;
http://uokik.gov.pl/ogolne_bezpieczenstwo_produktow_.php
Zgłoszenie niebezpiecznego produktu - formularz ;
http://uokik.gov.pl/zgloszenie_niebezpiecznego_produktu__formularz.php
STANCA