Witam,
Nie jestem elektrykiem, lecz użytkownikiem i chciałbym Was poprosić o wyjaśnienie takiej kwestii:
W mieszkaniu mam starą, jeszcze aluminiową instalację elektryczną. Kabel w ścianie jest dwużyłowy i w związku z tym zastanawiam się, czy jest tzw. uziemienie?
Bo gniazdka mają bolce, ale skoro są tylko 2 żyły, to jak takie uziemienie mogłoby być realizowane?
Dodam jeszcze, że komputerowa listwa zasilająca, która ma kontrolkę uziemienia, pokazuje, że wszystko jest OK…
Pozdrawiam,
k.
witam kolege kubek076 i wszystkich na forum
Piszesz ze jestes uzytkownikiem a nie elektrykiem wiec tak po krotce i najprosciej przedstawie ci odpowiedz na twoje pytanie .Takie dwu zylowe instalacje aluminiowe znajduja sie jeszcze w90 %naszych mieszkan ,pamietaja one odlegle czasy a ich stan bywa rozny .Instalacja taka nosi nazwe T-NC gdzie jest wspoly przewod neutralny i ochronny PEN .Normalnych warunkach pracy jesli wlozysz srubokret tzw. probowke do gniazdka to w jednej z dziurek ona powinna sie zaswiecic ta swiecaca probowka oznacza ze jest to faza (probowka wskazuje obecnosc napiecia )Jesli wlozysz w drui otwor gnizdka probowke jest to tzw zero (N)i tam probowka sie nie zaswieci .Jesli teraz zajrzal bys do gniazdka to zobaczysz ze z zacisku zerowego (N) idzie przewod potocznie nazywany mostkiem na kolek ochronny bolec ,te wlasnie polaczenie sprawia ochrone w twoim gniazdku .jesli chcesz wiedziec czy twoje gniazdka sa dobrze polaczone popros jakiegos znajomego elektryka aby zjrzal do nich .Nowe instalacje sa wykonywane jako troj przewodowe ale to juz wieksza teoria .Ja przedstawilem to jak najprosciej abys zrozumial troche napewno koledzy jeszcze dorzuca cos waznego .pozdrawiam
dzieki za przejrzyste wyjasnienie.
zajrzalem nawet do jednego z gniazdek i rzeczywiscie - mostek jest 
ale jest jeszcze jedna sprawa:
kontrolka uziemienia w listwie zasilajacej nie pali sie, tylko migocze - sprawdzilem, ze dzieje sie tak we wszystkich gniazdkach w mieszkaniu.