Witam szanownych Forumowiczów.
Nie jestem elektrykiem i z góry przepraszam za nieścisłości czy błędy rzeczowe.
Moje pytanie brzmi czy da się zrobić rozdzielnię w mieszkaniu dla instalacji 3-fazowej mimo, że będzie ona zasilana z instalacji 1-fazowej oraz czy będzie ona spełniała normy prawe i włąściwie zabezpieczała mnie jak i odbiorniki.
Pytam, ponieważ remontujemy mieszkanie, gdzie instalacja ma być zrobiona od zera wraz z rozdzilnią. Od wspólnoty dowiedziałem się, że sieć jest 3-fazowa w układzie TN-C-S. Podział PEN jest zrobiony na parterze. Na moim piętrze w skrzynce na klatce są zabezpieczenia przedlicznikowe 3x25A. Do mieszakania wchodzi kabel 3x6mm2 (L, N, PE), w mieszkaniu znajduje się też licznik.
Chcieliśmy wystąpić do ZE o zmianę warunków przyłącza i zrobić 3-f, ale okazało się, że to minimum 3 miesiące oczekiwania oraz że musimy przeniść licznik na klatkę schodową na co wspólnota mieszkaniowa nie wyrazi zgody (zrobiliśmy wywiad).
Kolejna sprawa jest taka, że nie wiemy jaka jest moc na umowie bo nie jest wpisana, zakładam, że przy takich zabezpieczeniach przedlicznikowych jest to 5kW.
Po zsumowaniu wszystkich mocy znamionowych odbiorników jakie będziemy mieli wyszło około 10kW, ale znajomy elektryk poiedział, że tyle pobierzemy tylko jakbyśmy wszytsko naraz włączyli i że takie coś nie będzie miało miejsca i te 5kW nam wystarczy. Czy ma rację?
Dlaczego chcę rozdzielnie 3-fazową?
Plotka głosi, że ZE będzie musiało na własny koszt wymienić licznik z 1-f na 3-f, przenieść go na klatkę oraz doprowadzić WLZ do odbiorcy - dlatego nie chcę w tym momencie ponsić tych kosztów.
Co do samej rozdzielni to:
- Chcę mieć wyłącznik izolacyjny (główny) 3-f.
- Sygnalizator faz (moduł z lampkami)
- RCD
- Zabezpieczenia nadprądowe (podział na obwody):
(W obwodach z opisem typu “Gniazda Salon” znajduje się max. 5 gniazd)