Pytanie o zabezpieczenie silnika

Witam Kolegów,

Na wstępie zaznaczam, że jestem początkującym elektrykiem z niewielkim doświadczeniem praktycznym. I mam pytanie - czy eska B25 dobrze zabezpieczy mi instalację w budynku gospodarczym, gdy zamontuję tam silnik 5,5 kW (z rozrusznikiem Y/D)? Czy radzicie wymienić wyłącznik na C? Pozostałe odbiorniki są niewielkiej mocy.

W tej chwili mam pewien problem z układem rozruchowym, bo w momencie przestawienia przełącznika na trójkąt w połowie przypadków wywala zabezpieczenie B25. Wina pewnie leży po stronie rozrusznika, który jest już dość wiekowy zamierzam go wymienić na nowy. Stąd też moje pytanie w związku z zastosowanym zabezpieczeniem, czy po wymianie rozrusznika mają prawo występować takie kiksy.

Pozdrawiam,
Maciej

Przy takim rozruchu C16 powinien wytrzymać. Także trzeba sprawdzić czy to silnik czy tak jak kolega wspomina przełącznik, a prędzej może obsługa przełącznika (za szybka).

" (z rozrusznikiem Y/D)?" - co to za cudo, bo mimo 36 laty bycia elektrykiem “przemysłowym”, nie spotkałem takiego rozrusznika?

Witam

Zabezpieczenia typu B nie najlepiej się nadają do silników. Czy można zastosować typ C odpowie Ci elektryk, który wykona pomiary w zakresie ochrony przeciwporażeniowej. Czasem C nie da się zastosować, bo może nie wyjść ochrona.

O zabezpieczeniu silnikowym też trzeba pamiętać.
Jednak zaproś elektryka z miernikami, który pomoże dobrać stosowne zabezpieczenie i przełącznik
STANCA

Układ do rozruchu silnika - przełącznik gwiazda-trójkąt. Oznaczenie z literatury. No comment :laughing:

Kolego STANCA, przyznam się, że tego nie brałem pod uwagę. Dziękuję za podpowiedź.

Pozdrawiam

Każdy mówi o zabezpieczeniu a przecież autor sam twierdzi że:

Na wstępie zaznaczam, że jestem początkującym elektrykiem z niewielkim doświadczeniem

I należy zaznaczyć że zabezpieczenie w pierwszej kolejności ma chronić przewód zasilający a w drugiej odbiornik, nie inaczej.