Przerwania przewodu PEN

Witam wszystkich elektryków. Zastanawia mnie jak zwykły mieszkaniec bloku w uładzie TN-C może uchronic sie przed niebezpiecznymi skutkami przerwania przewodu PEN (wykluczam modernizacje instalacji do układu TN-C-S ze względu na mało zasobny portfel wielu mieszkań). Czy pozostaje tylko okresowy (na wlasną rękę) pomiar impedancji petli zwarciowej i modlitwa?

Witam Kolegę “Mazur81” i Kolegów na Forum

Kolega “Mazur81” napisał:

Witam wszystkich elektryków. Zastanawia mnie jak zwykły mieszkaniec bloku w uładzie TN-C może uchronić się przed niebezpiecznymi skutkami przerwania przewodu PEN (wykluczam modernizację instalacji do układu TN-C-S ze względu na mało zasobny portfel wielu mieszkań). Czy pozostaje tylko okresowy (na własną rękę) pomiar impedancji petli zwarciowej i modlitwa?

Nie jestem elektrykiem, ale mogę Koledze odpowiedzieć na to pytanie, gdyż zagadnieniem tym zajmuję się od wielu lat.
Pomiar impedancji pętli zwarcia jest metodą zupełnie nie przydatną, gdyż pozwala jedynie na określenie, czy w wypadku zwarcia nastąpi wyłączenie wyłącznika nadprądowego. Wzrost impedancji pętli zwarcia o 0,1 a) Dokonać przeglądu bezpieczników w mieszkaniowych skrzynkach bezpiecznikowych, gdyż w wielu mieszkaniach bezpieczniki te są wzmocnione drutem, lub zamienione na bezpieczniki o większej wartości po usunięciu wkładek zabezpieczających.
b) Zabezpieczyć piętrowe tablice rozdzielcze w taki sposób, aby nie były możliwe manipulacje przy nich przez osoby nieuprawnione, które często wykręcają wkręty zacisków na przewodach pionów, a więc również na pionie PEN, aby dołączać tam bezpośrednio różne trójfazowe urządzenia remontowe.
c) Zbadać, czy wydane przez Zarząd Spółdzielni zezwolenie na stosowanie w obwodach zasilających gniazdka wtyczkowe bezpieczników 16 A (zamiast przewidzianych przez wykonawcę instalacji elektrycznych w budynkach 10 A), jest zgodne z projektami instalacji elektrycznych w budynkach osiedla i czy uzyskano na to odpowiednie zezwolenia.