Witam. Mam pytanie jak to jest z doborem zabezpieczeń pod przekroje przewodów, przykładowo w praktyce spotkałem się z kablem YKY 5x10 zabezpieczonym bezpiecznikem typu s C63A, zaś teoretycznie w większości tabel dopuszalny przekrój jest od 16mm2. Kolejny przykład praktyczny przewód 3x2,5mm2 zabezpieczony C25A, teoria dopuszcza dla 25A przekrój 4mm2. Jestem początkującym elektrykiem i bardzo nurtuje mnie to pytanie. (Tabelkę znalazłem na stronie bezel.com z której przygotowywałem się do egzaminu SEP z pomiarów). Pozdrawiam wszystkich fachowców.
Z doborem zabezpieczeń do przewodów jest podobnie, jak z jazdą samochodem. Może i można z malucha wycisnąć prędkość 120 km/h tylko po co go tak męczyć, gdy inne, większe pojazdy osiągają ją bez wysiłku. Że o bezpieczeństwie nie wspomnę
odpowiedni dobór zabezpieczenia wszystkich elementów obwodu. Podstawowym czynnikiem uszkadzającym jest ciepło. Dobieramy tak parametr odłączający zabezpieczenia by pąd płynący przez obwód nie przekroczył wartości (I) powodującej w czasie (t) wydzielenie się ilości energii cieplnej (Q), która zniszczy zabezpieczane elementy obwodu, de fakto najczęściej chodzi o IZOLACJĘ ELEKTRYCZNĄ.
W przypadku kabli obliczamy ilość energii cieplnej jaka wydzieli się w kablu w ciągu 1 sekundy trwania szczytowego (wyłączanego) prądu (najczęściej)zwarciowego. Wartość ciepła 1 sekundowego dla danego kabla jest wielkością katalogową wytwórcy. tak w skrócie, pozdrawiam
Staram się dawać jedno w dół. Tzn. przekrój 2,5 - daję 20A B; przekrój 1,5m2 daję 13A B (jest drogi to daję 10A B).
Chyba, że jestem pewny warunków, obciążeń itd. to dla 2,5 mm2 daję zab. 25A B. Jednak jest to sporadyczne.
Oczywiście to co powyżej dotyczy zabezpieczenia długotrwałego przewód, które są chronione wyłącznikami nadprądowymi.
Witam
A jakie to są przewody gniazdowe ogólnego przeznaczenia?