Witam.
Prosiłbym o informację jak prawidłowo powinna zostać wykonana instalacja odgromowa i uziemiająca. Nie zamierzam wam odbierać “chleba” bo nie jestem elektrykiem więc nie mogę wykonywać takich instalacji, gdyż nie posiadam takich uprawnień, a ponieważ nie daje mi to spokoju to prosiłbym o sensowne odpowiedzi, ponieważ chciałbym wiedzieć, która ze stron ma rację, a może racje mają obie strony. Mam odpowiedzi od różnych elektryków z uprawnieniami i są one sprzeczne, dlatego może ktoś tu jest mi wstanie wyjaśnić. A teraz przechodzę do sedna sprawy.
Wokół domu zrobiony jest otok z bednarki 4x40 na głębokości ok 1 metra, na 4 rogach budynku wyprowadzone są zwody do ewentualnej przyszłej instalacji odgromowej. Łączenie otoku ze zwodami wykonane jest metodą spawania z zaizolowaniem elementów spawanych lepikiem ze smoły. Dodatkowo wyprowadzony jest 5-ty zwód do GSW. Od GSW do rozdzielni idzie Przewód Cu LGY 16mm zakończony końcówkami tulejkowymi, który rozdziela przewód PEN na PE i N. Rezystancja < 10 Wątek przeniesiono do działu “Nie jestem elektrykiem, proszę o poradę” [elektronb/moderator]
Bezwzględnie uziemienie GSW spięte z otokiem ! Jeżeli sieć połączeń wyrównawczych wykonana jest prawidłowo, to w razie wzrostu napięcia “wywołanego piorunem” wszystko jest na jednym potencjale ( mniej więcej dlatego ptaki siedzą na gołym przewodzie 110kV). urządzenia w budynku chronione są przez ochronniki i lepiej byłoby żeby były B+C.
Dziękuję za informację.
Jeśli chodzi o przykładową wannę, to trzeba doprecyzować czy dochodzą do niej jakiekolwiek przewodzące instalacje.
Jeśli wanna jest przyłączona do instalacji wykonanych z tworzyw, to raczej nie jest ona częścią przewodzącą obcą i obejmowanie jej połączeniami wyrównawczymi zwiększa zagrożenie porażeniem. I nie chodzi tu o wyładowanie atmosferyczne, ale o niepotrzebne wprowadzanie potencjału ziemi tam, gdzie go nie ma. Podobnie sprawa się ma z metalową armaturą na nieprzewodzących rurociągach.