Prądnica prądu stałego a przemiennego - różnice

Witam

Szukam Bardzo pilnie pomocy w temacie posta,

Sprawa związana jest z różnicami, nie moge nigdzie dosłwnie znaleść, jestem studentem i prosze o pomoc , dziekuje z góry…

Krzysiek

Witam!
Na innym forum padło podobne pytanie, gdzie wskazano taką lekturę:
http://wwwnt.if.pwr.wroc.pl/KWAZAR/jaktopracuje/135463/typy.htm
Znowu słabo coś z tym szukaniem, a przecież są wyszukiwarki.

tak tylko rozumie Pan ja potrzebuje konkretne różnice…

witam Kolegów:)

Jasiu, weź kajecik, ołówek i pisz !!! … na wykładach.

GOŚCIU - na ten temat są napisane grube książki, w kilku słowach nawet nie ma sensu tego opisywać, najprostszy opis jest w podręczniku do fizyki ze szkoły średniej, ja taką już dawno ukończyłem i podręcznika nie posiadam. To co posiadam nie wiem czy zwykły człowiek jest w stanie przeczytać i cos zrozumieć. Tytuły często zachęcające “Podstawy…” , tylko wcześniej elektrotechnikę i matematykę wypada mieć w małym palcu, zeby cos z tego zrozumieć.

Witam

Tak w wielkim skrócie: piszę z głowy i od razu przepraszam za nie do końca prawidłową terminologię.

\

1. Prądnice prądu zmiennego (AC) i stałego (DC) wykorzystują zjawisko indukowania sie SEM (napięcia elektrycznego) w ramce znajdującej się w zmiennym polu magnetycznym.

2. Nie ma znaczenia jak to jest zrobione. Ważne aby pole magnetyczne było zmienne. Można to uzyskać poprzez ruch magnesów przy stałej ramce, bądź ruchem ramki w polu tworzonym przez nieruchome magnesy. Czyli prądnica może być w wykonaniu stojan - magnesy, a na wirniku uzwojenie, gdzie indukuje się napięcie. W tym wykonaniu musimy zastosować pierścienie i szczotki aby odbierać indukowaną energię. A może być odwrotnie wirnik z magnesami, a na stojanie uzwojenie. Tu nie potrzeba żadnych szczotek i pierscieni.

3. Zamiast magnesów mogą być wykorzystane elektromagnesy. Uzwojenie tych elektromagnsów nazywamy uzwojeniem wzbudzenia.