Jestem “elektrykiem” od ok. 1,5 roku. Dlaczego “elektrykiem”, a nie elektrykiem? Ponieważ skończyłem kurs i zdałem egzamin na E i D z pomiarami w dwa miesiące. Nie uważam się jeszcze za elektryka chociaż bardzo się staram dorosnąć do oczekiwań stawianych przez dzisiejsze przepisy. Oczywiście mam pewne doświadczenie przy pracach elektrycznych, więc łódkę mam, ale ostatnio zostałem rzucony na głęboką wodę (pomiary elektryczne) i niestety do łódki brakuje mi jeszcze wiosła (wiedzy praktycznej). W myśl zasady “jeśli chcesz coś robić, rób to dobrze” chciałbym zapytać doświadczonych elektryków o pewne czynności związane z pomiarami.
Zlecenie dotyczy obiektu mieszkalno - usługowego.
W budynku mamy TNS, odgromówka do zbrojenia.
Z tego co mi wiadomo powinienem wykonać pomiary:
w lokalach:
zabezpieczeń RCD
wyłącznika nadprądowego
rezystancji izolacji przewodów
w częściach wspólnych:
zabezpieczeń RCD
wyłączników nadprądowych
rezystancji izolacji
urządzeń piorunochronnych
oświetlenie ewakuacyjne
Moje pytania odnośnie pomiarów są następujące:
Jak powinienem wykonać pomiar instalacji odgromowej czynność po czynności
Czy powinienem wykonać pomiary oświetlenia na częściach wspólnych i w lokalach (teoretycznie powinienem, ale czytałem że rozpinanie instalacji oświetlenia może być szkodliwe)
Brakuje projektu dróg ewakuacyjnych, na projekcie elektrycznym są rozmieszczone oprawy kierunkowe, ale brak narysowanych dróg ewakuacyjnych, czy powinienem sam sporządzić taki rysunek?
Przede wszystkim chciałbym zrobić to dobrze i wynieść z tego cenną lekcję. Pomiary robię z Kolegą, który co prawda ma ogromne doświadczenie w tej materii, jednak uprawnienia robił wieki temu i nie za bardzo wie jak się do tego zabrać.
Proszę o pomoc. Oczywiście liczę się z prawdopodobnymi inwektywami pod moim adresem (lenistwo itd.), ale proszę o zrozumienie. Mam w firmie ok 10 elektryków, ale żaden nie potrafi mi odpowiedzieć na najprostsze pytania.