mam pewien problem ponieważ ostatnio miałem zadanie podłączyć
dwubiegowy silnik który na niskim biegu pracuje przy gwieździe
a przy wysokim biegu na podwójnej gwieździe
problem jest głównie w tym że przekaźniki w szafie sterowniczej
na niskim biegu łączą silnik w trójkąt , a na wyższym biegu łączy w gwiazdę,
a to raczej nie zadziała bez uszkodzenia silnika
zastanawiam się jak rozwiązać ten problem
Witam
W celu zapoznania się z możliwymi kombinacjami połączenia uzwojeń bardzo proszę zapoznać się z http://www.silnik.pl/index.php?func=3&page=3z @moderatorzy i admin - to nie reklama a lenistwo iż nie chce mi się przepisywać tego co zostało podane w innym miejscu - sorry
Jednocześnie przepraszam ale w razie dalszych pytań odpowiedzieć mogę dopiero jutro (w miarę możliwości czasowych w pracy )
A co napędza tak sterowany silnik ?
To nie jest praca długotrwała.
Takie połącznie jest wykorzystywane praktycznie tylo do rozruchu.
Nowy silnik aby wykorzystywał gwiazdę i podwójną gwiazdę polega na przebudowie układu sterownia na stycznikach. Kolega powyżej podał stronę do schematów. Praktycznie to należy zlikwidować stycznik trójkąta. Stycznik drugi powinien załączać jedno uzwojenie do niskich obrotów, a pierwszy dwa uzwojenia do wysokich obrotów. Łatwiejsze wykonanie niż gwiazda/trójkąt.
Tam nie ma żadnych dwóch uzwojeń.
Nie chodzi również o rozruch. Jest to układ Dahlandera.
W kolegi przypadku jeden kierunek obrotów, ale dwie prędkości obrotowe.
Y(gwiazda) -700obr/min
YY(podwójna gwiazda)-1420obr/min
Układ styczników jest identyczny jak w przypadku gwiazda/trójkąt. Identyczne są połączenia silnoprądowe. Różnica polega na innej kolejności załączania styczników a więc na innym połączeniu sterowania.
Na tym forum były takie wątki
no właśnie na schemacie początki i końce uzwojeń są niejednakowe
a po zdjęciu pokrywy silnika pary zacisków naprzeciwko siebie
są następujące:
U1-U2
V1-V2
W1-W2
więc niewiele już z tego kapuję, być może projektant się walnął
albo nie wiedział jakie będą silniki
może ktoś wie jak powinno wyglądać prawidłowe sterowanie
stycznikowe przy takim silniku?
w załączniku bardziej “ostre” zdjęcie
Witam
Co prawda zdjęcie nadal jest średnioczytelne jeśli chodzi o szczegóły (kolejno U1, V1, W1 - U2, V2, W2) ale wydaje się być OK
Proszę zwrócić uwagę - na schemacie tego nie widać iż styczniki powinny pracować w nast. układzie.
Niski bieg - załączony K9, wyłączone K12 i K13
Wysoki bieg - załączone K12 i K13, wyłączony K9
Osobiście jednak proponuję oddzielne zabezpieczenia dla każdego z biegów.