Nie chcę głupiego domu

Każdy, kto słyszał o inteligentnych budynkach, marzy aby jego dom miał troche większe IQ niż dom sąsiada.

Moje pytanie to jak do tego podejść?. Wiadomo najlepiej przeznaczyć kilkadziesiąt tysięcy zł. i wszystko powierzyć specjaliście, ale jak wiadomo podczas budowy każdy najpierw przeznacza środki na rzeczy niezbędne.

Faktem natomiast jest to, że po jakimś czasie Inwestor chce wrócić do tematu ale jak usłyszy, że najlepiej to rozpocząć od kucia w ścianach i wymianie większej części instalcji, to szybko się zniechęca.

Co w takim razie warto doradzić takiemu Kowalskiemu, który buduje dom w kwesti EIB. Może jakieś kabelki, może tylko kanały, a może warto przekonać go do określenia potrzeb i zlecenia wykonania kompletnego projektu w tym zakresie.

Zapraszam do dyskusji.

Witam Jacku
Jestem projektantem elektrykiem i początkującym na Forum.
Mam za sobą dwie inwestycje rezydencji pn. “Dom w EIB”, może to niezbyt duże doswiadczenie, ale chętnie podzielę sie moimi spostrzeżeniami. Na początek to tzw. inteligencję domu można osiągnąć nie tylko za pomocą systemu EIB mimo że jest jeszcze drogi, jest najlepszym systemem. Najlepiej szczegółowo omówić zagadnienie z inwestorem,przedstawić projekt i kosztorys a potem zastanawiać się nad ewentualnym etapowaniem inwestycji. Można zaczynać od ułożenia samych kabli tzw. magistrali EIB oraz umiejscowienia szafy lub kilku szafek do pużniejszego montażu aparatury EIB. Jeżeli inwestor posiada na początek za mało gotówki, proponuję uruchomić system w wybranym pomieszczeniu np. salon kominkowy, wtedy inwestor szybko dostrzeże zalety tego systemu.
Jeżeli instalacja elektryczna jest już wykonana w domu zamieszkanym, można zaproponować inny system np. POWERNET wykorzystujący do sterowania ułożone przewody instalacji elektrycznej. Ostatnio pojawiają się na rynku inne systemy umożliwiające podniesienie inteligencji domu, ale otym póżniej, w ciekawej mam nadzieję dyskusji.

Andrzej.

Witam