Witam szanowne grono energetyków. Jestem technikiem elektronikiem z uprawnieniami do 1KV. Jestem w trakcie budowy własnego budynku mieszkalnego. Doszły mnie jakieś słuchy iż wg. najnowszego prawa euro. wszelkie przyłącza w tym energetyczne wykonuje na swój koszt firma przyłączająca np. ZE, a zarabia tylko na marży za produkcję i dostarczenie energii. Proszę o wyjaśnienie czy nadal muszę płacić za podłączenie mnie do sieci energetycznej wg. kalkulacji ZE. Dziękuję. Pozdrawiam. Waldemar Stawski.
Witam!
Musisz ponieść koszty tzw. umowy przyłączeniowej. Obecnie (czy na pewno?) 123 zł za kW netto. Jeśli zamówisz 15 kW to 1.845 + VAT. Oczywiście bez szafki pomiarowej.
Witam Kolegów na Forum
Koszt oczywiśie około 120zł/kW mocy przyłączeniowej.
Zakład w tej opłacie wykonuje przyłączenie do granicy stron czyli zwykle do szafki pomiarowej, o ile inwestycja jest uzasadniona ekonomicznie. Jeżeli jest to budynek mieszkalny budowany zgodnie z planem zagospodarowania terenu gminy inwestycja zwykle będzie uzasadniona ekonomicznie. Chodzi o to że budynek wtedy zwykle nie jest budowany np. w środku lasu.
Z szafką pomiarową bywa różnie.
Lubzel S.A. np. daje szafkę pomiarową jeżeli będzie zainstalowana przy ogrodzeniu od strony ulicy. Często tworzy ona jedno urządzenie ze złączem rozdzielczym np. ZK3a + pomiary w jednej obudowie.
Jeżeli szafka pomiarowa będzie zainstalowana na budynku to o ile się orientuję (mogę się tutaj mylić) płaci za nią odbiorca tzn. “przygotowuje miejsce dla zainstalowania pomiaru”.
Więc jak to mówią co kraj to obyczaj, ale najczęściej w innych zakładach, korporacjach itd. jest tak jak mówi Kolega Krzysztof.
I nie zapominajmy o “połączeniu” szafki pomiarowej zainstalowanej w ulicy przy ogrodzeniu (lub w ogrodzeniu) z instalacją wewnętrzną. U nas nazywamy je zalicznikowym przyłączem kablowym. Wykonuje je oczywiście podmiot przyłączany.