Na wstepie chciałem zaznaczyć ze jestem “elektrykiem” z zawodu (nie praktykującym). Życie tak sie potoczyło ze wykonuje inny zawod a elektryka została odstawiona.
Znajomy poprosił mnie o zrobienie instalacji w domku jednorodzinnym. Jak wiadomo nie trzeba byc specem zeby rozprowadzic kable. Ale trzeba juz troszke wiedziec zeby dobrac przekroj przewodu.
Jaki proponujecie przekrój na zasilenie domku jednorodzinnego ( 203 mm2, piwnica, parter i poddasze. około 120 punktów, w domku ma byc jedno gniazdo siłowe 16A i jedno 32A). Moc przydzielona z energetyki to 12,5KW
Zaznaczam ze jestem elektrykiem tylko na papierze nie praktykujacym.
A wiec jaki przekroj na zasilenie domu i gniazd tych siłowych.
Jest to nowo wybudowany domek, jest na to porojekt ale nie jest brany pod uwage no i energetyka nie raczyła jeszcze sie pojawic zeby postawic swoje ZE wie warunków przyłączenia jeszcze niema., choc było to zgłoszone prawie poł roku temu. Zasilanie na czas budowy ciągniemy od sasiada.
wstawił bym schemat tablicy rozdzielczej ale nie mam pojecia jak dodac zdjecie tak wiec opisze.
A wiec czym to zasilić?? 5x16mm2, czy starczy 5x10mm2… długośc tego wlz nie bedzie przekraczał 15m kabel bedzie w całosci prowadzony wewnątrz w domu w rurce w posadzce, poniewaz ZE bedzie na budynku
chodzi o to ze prowizorke chce pociągną zanim dowlecze sie energetyka a nie chciałbym dwa razy kupować kabel.
Na zasilanie 5x10mm2 wystarczy,do gniazda 32A połóż 5x6mm2,a do gniazda 16A 5x4mm2,poza tym oddzielne obwody do urządzeń o mocy od 2kW wzwyż. Oświetlenie 1,5mm2 , gniazda 2,5 mm2. Do 10 sztuk gniazd na obwodzie,łączenie w puszkach pod osprzętem na złączki,bez skręcania itp…
Nowy budynek więc projekt prawdopodobnie jest rozumiem że gniazda mogą zmienic lokalizacje no ale podstawowe rzeczy powinny byc w projekcie.