Wszak jestem początkujący i moja wiedza jest jeszcze nie pełna, więc pytam doświadczonych ludzi :
Jak to jest z tą instalacją odgromową w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych (mogą być biurowce czy tym podobne):
Kiedy (i czy w ogóle można ?) wykorzystać zbrojenie budynku jako elementy instalacji odgromowej ?
Czy uziom kratowy jest potrzebny czy wystarczy uziom układany w ławach fundamentowych ?
Jakie wy forumowicze stosuje rozwiązania ? Może ktoś podzieli się swoją wiedzą ?
ależ chętnie dzielimy się wiedzą wszystko jest w normach
Ad.1. Tak można, jest to naturalny zwód odprowadzający, ale jest kilka obostrzeń, musi być zachowana ciągłość galwaniczna od dachu aż po uziom, a z wykonastwem tego jest dużo problemów, ale to iiny temat
Ad.2. Uziom fundamentowy jak najbardziej i z reguły inny nie jest potrzebny, w normie PN IEC 61024-1 jet opisane jak powinien być wykonany żeby był dobry
a uziom kratowy jest stosowany w szczególnych przypadkach, np. gdy nie można wykorzystać uziomu fundamentowego, otoku, a uziom “szpilowy” pionowy nie wystarcza
Szczerze mówiąc (to moja prywatna opinia) wykorzystywanie jako przewodów odprowadzających zbrojenia w budynku mieszkalnym wydaje mi się nieporozumieniem. Jest to rozmyślne wprowadzanie prądu piorunowego do wnętrza budynku, jego ścian i stropów. W dodatku bez praktycznie żadnej możliwości kontroli drogi przepływu. W tych samych ścianach będą ułożone instalacje elektryczne (pozostałe również). Nie mamy żadnej gwarancji że prąd piorunowy nie “skorzysta” z tych instalacji, sami mu przecież to ułatwiamy zamiast utrudniać.
Wchodzą nowe normy PN-EN 62305 i trzeba będzie wiedzę uzupełnić - niestety. No i wydatek ładnych parę stów.
Materiał do przerobienia dla projektantów i wykonawców, których to nowy projekt Prawa Budowlanego proponuje dopisać do grupy uczestników procesu budowlanego.
DOKŁADNIE!!!