Gniazdo bez bolca i bez przewodu PE

Dzień dobry!
Czy w instalacji elektrycznej można zastosować gniazdo bez bolca ochronnego. Do gniazda obecnie jest podłączony odbiornik w II klasie?

Jestem początkującym pomiarowcem, a elektrykiem z nieznacznym ale już pewnym doświadczeniem. Liczyłem że zatrudniając się w odpowiedniej firmie nabiorę doświadczenia i wiedzy w pomiarach, ale wygląda na to że się pomyliłem i muszę szukać wiedzy tylko na własną rękę. Na szefa i starszych kolegów z pracy nie mam co liczyć bo już po pierwszych zadaniach uważam że oni głoszą herezje na które ja nie mogę się zgodzić. Do końca umowy o pracę wytrwam a później będę szukał dalej nauczycieli…

Wracając do pytania. Instalacja zaprojektowana i wykonana po 1996 roku. Nie pamiętam dokładnie, ale sprawdzę jeśli dokładna data ma znaczenie. W między czasie kafelkarze robili swoje, okazało się że potrzebne dodatkowe gniazdko do podłączenia małego zasilacza (kostka wkładana do gniazdka II klasa). Więc gniazdo powstało - jest bolec ale nie podłączony, przewód 2 żyły bez PE. Oczywiście po żadnych przeróbkach nie było pomiarów odbiorczych, a taka sprawa wyszła na pomiarach okresowych.

Czy takie gniazdko może zostać dopuszczone do dalszego użytkowania - jakoś warunkowo, bo zasila odbiornik w 2 klasie? A może można zastosować gniazdko wąskie uniemożliwiające włożenie normalnej wtyczki od urządzeń w I klasie. Oczywiście najlepiej było by wymienić przewód i prawidłowo to podłączyć ale kucie ściany - raczej mało do przełknięcia przez właściciela.

Wiem że temat takich gniazdek był poruszany jakiś czas temu ale wtedy skończyło się na pytaniu czy takie gniazdka są dostępne w handlu, dzisiaj sytuacja się zmieniła i takie gniazdka można łatwo kupić.

Czy w ogóle można wykonać instalację 2 żyłową jeśli wiadomo że odbiornik jest w 2 klasie (podłączany na stałe, albo przez gniazdko)??

Bardzo proszę o pomoc!
Pozdrawiam
Karol

Witam,