Dlaczego moc podaje się w VA lub kVAR?

Mam błache pytanie ale prosze o “chłopskie wytłumaczenie” dlaczego na wielu urzadzeniach zamiast watów na tabliczce znamionowej sa podane VA ? bo rozumiem ale nie do konca. np urzadzenie ma 300VA i jak obliczyc waty z tego -np zuzycie energii.

Jaki jest wzor np na ogrzewacz wody 22kw <3faz> jaki pobiera prad //

Przejdź do działu “Nie jestem elektrykiem, proszę o poradę”

Witam.

Wat jest jednostką mocy czynnej, VA jest jednostką mocy pozornej. A podaje się go dlatego, aby latwo można było obliczyć prąd realnie przeplywający m.in. przez przewody, niezależnie od jego części wykorzystanej przez nas.

P = √ 3 * U * I * cos φ . Dla podgrzewaczy wody cos φ mozna pominąć. U międzyfazowe = 400 V
Stąd I fazowe = P / ( √ 3 * U)

Jak obliczyć waty mając VA? Ano korzystając ze współczynnika mocy (cos φ )

Witam
Jedynie dodam do wypowiedzi kolegi retrofood, że normalnemu użytkownikowi sieci elektrycznej moc pozorna do nieczego nie jest potrzebna, to jest wiadomość dla projektanta w celu właściwego doboru przekroju przewodów i zabezpieczeń instalacji elektrycznej.

Witam :slight_smile:
A może tak.

Moc pozorna to taczka wyładowana cegłą. (VA)
Moc czynna czyli to co zużywamy to cegła w taczce. (W)
Moc bierna to taczka. (Var)

Zależności matematyczne między nimi podał Kolega Retrofood.

Mam nadzieję, że nikogo nie uraziłem, ale taki model przyszedł mi do głowy :slight_smile:

P.S.
kVar oznacza oczywiście 1000xVar

Dodam do tego, że współczynnik strat (np cos φ), to straty na tarcie i opór powietrza stawiany przez taczkę.
Coś w tym jest…
Prosto i obrazowo :smiley:

Witam
Kolega Boniusnapisał:

Krótko i zrozumiale opisane, kolega posiada wrodzone zdolności pedagogiczne metodyki nauczania.

Do dość dobrego wytłumaczenia kolegi Bonius dodałbym tylko, że moc bierna to taczka ze źle napompowanym kołem, która zamiast pomagać to niestety utrudnia pracę i aby ją poprawić (np. napompować koło) stosujemy kompensację mocy biernej :wink: