Mam pytanko czy w polsce można sprzedawać maszyny i urządzenia elektryczne 3-fazowe w których instalacja jest przystosowana tylko do 4 przewodów ( 3 fazy i uziemienie) brak możliwości podłączenia przewodu ochronnego ? Czy jest to zgodne z normą CE ? Jeśli tak to jakich urządzeń to dotyczy a kiedy musi być 5 przewodów ?
Nie jestem specjalistą… nie znam się zbyt dobrze na tym… ale osoby, które są w temacie zapewne mogą mnie poprawić jeżeli używam złego nazewnictwa…
Mam pytanko czy w polsce można sprzedawać maszyny i urządzenia elektryczne 3-fazowe w których instalacja jest przystosowana tylko do 4 przewodów ( 3 fazy i uziemienie) brak możliwości podłączenia przewodu neutralnego?
Czy jest to zgodne z normą CE ? Jeśli tak to jakich urządzeń to dotyczy a kiedy musi być 5 przewodów (uziemienie i przewód neutralny)?
i to
Uzasadnienie: Niedopuszczalne jest wyposażanie stanowisk pracy w maszyny i inne urządzenia techniczne, które nie spełniają wymagań dotyczących oceny zgodności określonych w ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087 z późn. zm.). Maszyny i inne wyroby wprowadzane do obrotu lub oddawane do użytku podlegają bowiem ocenie zgodności z zasadniczymi wymaganiami, określonymi w rozporządzeniach wprowadzających do prawa polskiego dyrektywy Unii Europejskiej (tzw. dyrektywy nowego podejścia). Procedurę oceny zgodności przeprowadza obowiązkowo ich producent przed wprowadzeniem maszyn i innych wyrobów do obrotu. Producent lub sprzedawca maszyny jest obowiązany wydać nabywcy (pracodawcy) deklarację zgodności, a na maszynie umieścić europejski znak “CE” - oznaczający zgodność wykonania tej maszyny z zasadniczymi wymaganiami bezpieczeństwa. Pracodawcy nie wolno instalować w firmie maszyn i innych urządzeń, które nie spełniają wymagań dotyczących oceny zgodności.
Więcej: http://www.abc.com.pl/pytanie/827/8