Witam
MAm pytanie czy bednarka i kable zasilające latarnie uliczną oraz kable sterwonicze mogą być zakopane w jednym wykopie? Mam u siebie na działce obok domu postawione dwie latarnie uliczne wykopałem do nich rów aby pociągnąć do nich kabel zasilający oraz kabelki sterownicze do użycia w przyszłości. W tym samym rowie chciałem położyć bednarkę do w/w lamp bednarka ta ma być podłaczona z instalacją odgromową która biegnie do okoła mojego domu. Kable mają być w rurze “arota”. Czy podc\as wyładowania nie nastapią jakieś przepięcia które mogłyby uszkodzić kable lub urządzenia podłaczone do nich? Odległości do w/w lamp około 30m.
pozdrawiam
Tomekn
Nie znam się na tym aż tak, ale wydaje mi się, że jeżeli kable będą w rurach osłonowych (arota, czy jakichś innych) to nie ma problemu.
Jednak sam osobiście wolałbym oddalić te kable od bednarki uziemienia, to chyba byłoby bezpieczniejsze.
Panowie “elektrycy”.
PN-86/E-05003/01 w p 3.6.6 Odległości kabli od uziomu piorunochronnego jest stosowny zapis. Jest też wyjasnienie co zrobić jak odległości są mniejsze.
Panowie chcąc być elektrykiem takim bez " ". trzeba podstawowe PN posiadać. Nie należy pisać nie znam się, wydaje mi się.
cytuję za kol. Teodorem
PN-86/E-05003.01
Ochrona odgromowa obiektów budowlanych. Wymagania ogólne
Poprawki (do roku 1998):1 -BI 2/91 poz.9
przywołana w załączniku do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7 kwietnia 2004 r. (Dz. U. 2004 r, nr 109, poz. 1156).
Przepisywać PN nie mam zamiaru!!!
STANCA
Witam!
Możesz podać sens łączenia uziomu otokowego budynku z lampami?
Ano właśnie przecież to nie jest konieczne (conajmniej)
No więc pytanie to eksperta… tam w podanej przez kolegę normie pisze o przegrodzie, tak, żeby była odległość wokół przegrody była nie mniejsza niż 1m, więc co w przypadku, gdy kabel jest w rurach… zakładam, że są z odpowiedniego materiału i opowiedniej grubości są ścianki rur… czy zapis będzie spełniony?